(138)

29.09.2017  |  Vårt bidrag

– Det er helt fantastisk å spre bøker til så mange barn!

Hvert år bytter McDonald’s ut Happy Meal-lekene med barnebøker i fem uker på høsten. I dag er den norske barneboken «Snarveien» å finne på menyen. Det er forfatter Ingeborg Eliassen og illustratør Åshild Irgens overlykkelige for.

– Tenk at det trykkes så mange bøker og at de deles ut gratis til så mange barn. Det er så fint å tenke på. Jeg er så imponert over opplegget og utrolig glad for å være med på det, sier forfatter Ingeborg Eliassen.

Vekker leselyst hos tusener av barn

Da hun fikk beskjed om at McDonald’s ville gi ut boken hennes, «Snarveien», som en del av bokkampanjen i år, kunne hun først ikke tro det. Det at hun fikk sjansen til å vekke leselyst hos mange tusener barn føltes helt uvirkelig.

Hennes bok alene blir trykket i 208.000 eksemplarer. Det er et enormt antall med tanke på at en barnebok vanligvis trykkes i 3000 eksemplarer.

– Jeg er kjempeglad og stolt, og skryter helt uhemmet av det, smiler barnebokforfatteren, som innrømmer at hun selv er vegetarianer.

Prisvinnende illustratør

«Snarveien» er både fargerik og morsom, og lar leseren bli kjent med Maya og bestefaren som egentlig bare skal til barnehagen – men den lille turen ender opp med å bli en skikkelig oppdagelsesferd.

Illustratør Åshild Irgens, som har over 45 bøker og flere priser på CV-en, står bak de nydelige tegningene. Hun er enig i at det er stas at boken får så stor spredning gjennom McDonald’s:

– Det er helt fantastisk å spre bøker til så mange barn. Og det er en god mulighet til å nå mange som vanligvis ikke får bøker av foreldrene sine, sier hun og legger til at hun tror at det å lese sammen styrker båndet mellom foreldre og barn.

 

Over to millioner «Happy Books»

For sjuende året på rad deles over 2 millioner barnebøker ut gjennom Happy Meal på McDonald’s – og for mange foreldre er det blitt tradisjon å dra til McDonald’s hver høst årlig for å sikre seg kvalitetsbøker til lesestunden for barna sine.

Bokkampanjen, som ønsker å bidra til å vekke leselyst hos de minste, er et tett samarbeid med den svenske «Föreningen Läsrörelsen». I Norge har kampanjen vært en enorm suksess. Hvert år øker salget av Happy Meal i de fem ukene det følger med barnebøker i menyen.

Gis ut på fire ulike språk

I tillegg gir det nordiske samarbeidet forfatterne og illustratørene muligheten til å få bøkene sine trykket på fire ulike språk:

– Det er gøy at bøkene kommer ut i flere land. Det synes jeg er kjempeflott! Det føles bra at noen i Finland, Danmark og Sverige ser boka vår, som kanskje ellers ikke ville nådd ut så langt. McDonald’s har gjort det mulig, avslutter Åshild.