(116)

23.03.2018  |  Folkene våre

McDonald’s utvikler ikke sjefer, men lar lederspirene blomstre

Visste du at de fleste av franchisetakerne i McDonald’s startet som crew i kassen, på kjøkkenet eller ute i restauranten? I McDonald’s er noe av det viktigste vi gjør å oppmuntre alle våre medarbeidere til å vokse og utvikle seg i jobben. Du skal få klatre på karrierestigen. Om det er det du vil. 

McDonald’s tilbyr en av de mest omfattende lederutdanningene som finnes. Faktisk er våre kurs så omfattende at de gir egne studiepoeng i både Danmark og USA. Går du «McDonald’s-skolen» får du en komplett lederkompetanse samtidig som du er i jobb og får full lønn. 

– Et lederkurs er svært omfattende. Du lærer alt fra kommunikasjon og lederskapsteknikker, til arbeidsvaner og tidsstyring. I tillegg blir du opplært i å være en real og god veileder, og hvordan du gir feedback og tar tøffe samtaler på en god måte, forteller Lene Rennemo, som er ansvarlig for kurs og opplæringsprogrammet i McDonald’s Norge.  

Se film om Camilla Martinussen, som ble restaurantsjef for McDonald’s på Strømmen Storsenter som 18-åring:

Camilla ble restaurantsjef i McDonald’s allerede som 18-åring. Se hvordan hun balanserer rollen som ung leder og student. 👏🏻🤓🍔

Camilla ble restaurantsjef i McDonald’s allerede som 18-åring. Se hvordan hun balanserer rollen som ung leder og student. 👏🏻🤓🍔

Posted by McDonald's Norge on Friday, February 9, 2018

 

Ny generasjon krever nye tanker 

Og det er en grunn til at vi kurser våre medarbeidere til å bli ledere, og ikke sjefer. En sjef i 2018 er ikke en som bare delegerer oppgaver, du er like mye en coach for dine ansatte. Derfor har vi lagt fra oss sjefbegrepet for lenge siden.  

– Vi gjorde en del research rundt dette, og fant ut at det var like greit å kutte ut sjefsbegrepet én gang for alle. For det første er det fordi vi har fått en ny generasjon inn i restaurantene nå. De yngre krever å bli ledet på en annen måte enn tidligere generasjoner. De forventer for eksempel fortløpende feedback. Også kan man ikke kommandere dem rundt. I gjengjeld ser vi at vi får så mye mer igjen fra dem, forteller Lene.  

Det handler om å være god med mennesker 

At restaurantene våre hele tiden utvikles, med nye digitale løsninger og bordservering, betyr også nye arbeidsoppgaver for våre ledere – og krever en ny type lederstil. Lene understreker at det handler mer og mer om å være skikkelig god med mennesker.  

– Den nye plattformen krever at du leder gjennom mennesker, og ikke bare blir en som står på utsiden og fordeler arbeidsoppgaver. Du må være der for alle medarbeiderne på teamet ditt, og lede gjennom dem, sier hun. 

Her kan du lese mer om lederprogrammene i McDonald’s Norge.