(35)

25.10.2018  |  McDonald´s

Bytter leke med bok i Happy Meal: Norsk forfatter med i høstens store bokkampanje

For åttende år på rad sørger McDonald’s for at tusener av barn får mulighet til å lese gode barnebøker skrevet av nordiske forfattere. I fire uker i høst byttes lekene ut med bøker i Happy Meal. Totalt i Norden blir rundt 1,4 millioner bøker delt ut.

Norsk bok på menyen

Barnebokforfatter og illustratør Camilla Kuhn, er beæret over å få være en del av McDonald’s årlige bokkampanje i Happy Meal.

Hennes bok «Lunda på rideskole» blir trykket opp i 175.000 eksemplarer og distribueres i Norge, Finland og Sverige. Vanligvis har norske barnebøker et opplag på 3 000 eksemplarer.

– Det er moro at så mange barn skal få bli kjent med Lunda, også utenfor landegrensene. De store opplagene McDonald’s opererer med øker spredningen kraftig. Samtidig synes jeg det er fint at svenske og finske bøker kommer hit til Norge også. Det er jo ikke så voldsomt mye ny barnelitteratur fra nabolandene våre i de norske bokhyllene, så det er jeg glad for, sier Kuhn.

 

Får bøkene ut dit barna er

I «Lunda på rideskole» blir vi kjent med ponnien Lunda, som for første gang skal på rideskole, og få ansvar for et barn helt på egenhånd. Det byr på mye moro, og litt utfordringer.

Nå gleder forfatteren seg til at mange barn, også de som kanskje ikke vanligvis leser så mye bøker, får mulighet til å sikre seg god barnelitteratur gjennom de fire ukene kampanjen varer.

– Lav terskel og avmystifisering av lesing og bøker er kjempeviktig, og da er Happy Meal midt i blinken. Få bøkene ut til barna der de er, og på steder de ofte er i glad-modus. Det tror jeg er viktig og riktig, smiler Kuhn.

 

Tradisjon som gir leseglede

I Norge har kampanjen vært en suksess hvert eneste år.

– For mange foreldre er det blitt årlig tradisjon å dra til McDonald’s hver høst for å sikre seg kvalitetsbøker til lesestunden for barna sine. McDonald’s er stolte over å kunne bidra til å øke lesegleden blant foreldre og de minste i samfunnet gjennom Happy Meal., forteller kommunikasjonssjef i McDonald’s Norge, Veronika Skagestad.

Bokkampanjen, som ønsker å bidra til å vekke leselyst hos de minste, er et tett samarbeid med den svenske foreningen «Läsrörelsen». Samarbeidet har omfattet 21,9 millioner barne- og bildebøker siden 2001.