(25)

29.10.2018  |  Maten vår

Derfor støtter vi årets unge bonde

I år er det niende året vi har arrangert kåringen «Årets unge bonde» sammen med Norges Bygdeungdomslag og Felleskjøpet Agri. Det er viktigere enn noensinne å sikre at nye hoder og hender velger grønn yrkesvei!

Årets unge bonde ble for første gang lansert i 2010 for å øke rekrutteringen til norsk landbruk og sette fokus på norsk kvalitetsmat. Det er spesielt viktig for oss, som lever av å selge norsk kvalitetsmat.

Nesten 80 prosent av innkjøpene vi i McDonald’s gjør i Norge kommer fra norske leverandører. Vi bruker for eksempel kun norsk storfekjøtt og kyllingråvare, kun norske egg, kun norske poteter – og når sesongen tillater det, bruker vi norsk salat og løk. Dette er noe vi vet at kundene våre er opptatt av. Derfor er vi avhengig av at unge kloke hoder og driftige hender finner veien til landbruket og grønnere utdanninger, for å sikre tilgang til norsk kvalitetsmat – over hele landet – også i fremtiden.

Sammen med Norges Bygdeungdomsslag og Felleskjøpet Agri jobber vi for å gjøre det enda mer attraktivt å være bonde, og for å sikre landbrukets framtid. Og sammen jobber vi for å sørge for sikker leveranse av trygge, norske råvarer til hele landet.

Ingen bonde – ingen burger!

Om Årets unge bonde:
Årets unge bonde er et samarbeid mellom Norges Bygdeungdomslag, McDonald’s i Norge og Felleskjøpet Agri for å øke rekrutteringen til norsk landbruk og sette fokus på norsk kvalitetsmat. Kåringen er en del av rekrutteringskampanjen Grønn Utdanning som har pågått siden våren 2010. Årets unge bonde skal være 35 år eller yngre, matprodusent og et sunt forbilde som kan inspirere flere kloke hoder og driftige hender til å finne veien til norsk landbruk.

For mer informasjon, se LandbruketNXT.no.