(1832)

07.05.2019  |  Maten vår

Norske bønder har McDonald’s som kvalitetsstempel

Helt siden vårt norske eventyr startet i 1983, har vi vært opptatt av at så mange som mulig av råvarene vi bruker skal dyrkes og produseres i Norge. Vi har vært på kundelisten til tusenvis av norske bønder i 36 år, og jobber tett med våre norske samarbeidspartnere.

Fire av Norges største produsenter, Nortura, Bama, Hennig-Olsen Is og Findus, leverer råvarer til oss. Alt storfekjøttet i hamburgerne våre er 100 prosent norsk, levert av rundt 8000 norske bønder.

– McDonald’s har vært med på å dra norsk landbruk i riktig retning
Bonden Tor Jacob Solberg, som driver den økologiske gården Berg på Skiptvedt i Østfold, er en av disse bøndene. Han produserer både storfekjøtt, melk og korn på gården sin – og er stolt over å ha levert kjøtt til McDonald’s i over ti år.

– Jeg tror McDonald’s har vært med på å dra norsk landbruk i riktig retning. Da jeg ble kjent med McDonald’s krav til kvalitet, ble jeg positivt overrasket over hvor opptatte de er av at denne skal være høy på alle råvarene, sier Solberg.

Økobonden Tor Jacob Solberg har levert kjøtt til McDonald’s i over ti år. Foto: Felleskjøpet

McDonald’s er opptatt av å sikre kvaliteten fra jord til bord. Derfor benytter vi sertifiseringsordninger hos råvareprodusentene der det finnes, og implementerer egne standarder der dette ikke eksisterer.

Visste du at å innføre papirsugerør i alle våre restauranter tilsvarer et kutt på 20 millioner plastsugerør?

En hederserklæring å være McDonald’s-leverandør
Solberg opplever at hurtigmatkjeden satser på den norske bonden, og sier mange bønder i hans omgangskrets tar det som en hederserklæring å ha McDonald’s på kundelisten.

– Kyllingbønder jeg kjenner synes det er ekstra stas å være leverandør for McDonald’s. Fordi de som kunde har ekstra strenge krav, blir det også et bevis på at de er dyktige bønder, sier økobonden.

Bærekraftige burgere med klimasmarte tiltak
Landbruket står for om lag åtte prosent av Norges samlede klimautslipp, og storfekjøtt er en stor kilde til utslippene. Til tross for at den norske kua er klimaeffektiv, fordi den brukes både til kjøtt- og melkeproduksjon. Derfor samarbeider vi med bøndene for å jobbe mot en bærekraftig matproduksjon.

Et eksempel er våre flaggskipsgårder. Dette er gårder over hele verden som drives av innovative bønder som deler av sin erfaring med andre bønder. Konseptet skal vise fordelene ved bærekraftige produksjonsmåter, og øke bruken av dem i landbruket.

Minne gård i Eidsvoll kommune er vår helnorske flaggskipgård. Blant annet bruker de en sensor som måler grønnmasse og næringsbehov i åkeren. Sensoren styrer og differensierer gjødslingene samtidig – dette gir jevnere avling, bedre kvalitet og mindre bruk av gjødsel.

Skal kutte 20 prosent av utslippene fra landbruket
Vi støtter også bransjeprosjektet «Klimasmart landbruk», som skal redusere klimautslippet til norsk landbruk gjennom å utvikle verktøy som beregner klimaavtrykk og registrerer klimakutt. Målet er å kutte utslippene fra landbrukssektoren med 20 prosent innen 2030.

Fordi McDonald’s er en stor innkjøper av både storfekjøtt og andre norske råvarer, er det viktig for oss å bidra til å sikre en bærekraftig gårdsdrift. Vi er overbevist om at velsmakende mat også kan være bærekraftig.

Derfor jobber vi kontinuerlig med våre leverandører, partnere, medarbeidere og gjester for å finne løsningene som gjør oss bærekraftige i alle ledd. Slik skaper vi noe å se frem til.

Nysgjerrig på andre grønne tiltak vi jobber med? Les mer her.