(78)

07.06.2018  |  Maten vår

Norske råvarer av høy kvalitet: – McDonald’s har vært med på å dra norsk landbruk i riktig retning

I 1983 åpnet McDonald’s for første gang i Norge – og endret det norske landbruket for alltid. Spesielt hadde årets 50-åring, Big Mac-en, en finger med i spillet.

På 80-tallet var fastfood-konseptet en helt ny greie her i lille Norge – og alt som luktet som et snev av Amerika ble tatt imot med åpne armer.

Næringslivslederen Theo Holm var mannen som skulle bygge McDonald’s i Norge. Da han åpnet den første restauranten i Oslo, ble den fort et yndet sted for burgersultne gjester.

Men hvem skulle trodd at det norske McDonald’s-eventyret også ville endre det norske landbruket?

Isbergsalatens ferd til Norge

Faktisk fantes ikke isbergsalaten i Norge før den første McDonald’s-restauranten ble åpnet. For isbergsalat måtte til: Theo var like enig som resten av verdens befolkning i at en Big Mac ikke er en Big Mac uten akkurat denne typen salat.

Fordi Theo var så opptatt av at alle råvarene på McDonald’s skulle være dyrket i Norge, bidro han til at en rekke, hittil ukjente grønnsaker plutselig fikk sitt inntog i landbruket.

Den i dag velkjente salaten ble ikke en del av det norske landbruket før Big Mac-en ble introdusert for nordmenn.

 

Strenge krav til råvarene

Men Theo var ikke bare opptatt av at alle råvarene skulle dyrkes og produseres i Norge. Alt av kjøtt, meieriprodukter og grønnsaker som skulle ende i McDonald’s-restaurantene skulle være av så høy kvalitet som mulig.

Dette er like viktig i dag som det var i oppstarten i 1983.

Bonden Tor Jacob Solberg, som driver den økologiske gården Berg på Skiptvedt i Østfold, er en av mange norske bønder som forsyner McDonald’s med råvarer.

I tillegg til å produsere melk og korn, produserer den tidligere «Årets unge bonde»-vinneren storfekjøtt som blant annet brukes til hamburgerne. Han er stolt over å ha levert kjøtt til McDonald’s i over ti år.

– Da jeg ble kjent med McDonald’s holdninger til kvalitet gjennom «Årets unge bonde»-samarbeidet, ble jeg positivt overrasket over hvor ekstremt opptatte de er av at denne skal være høy på alle råvarene, sier Tor Jacob.

 

Drar det norske landbruket i riktig retning

Økobonden opplever virkelig at McDonald’s satser på den norske bonden.

– Jeg tror McDonald’s har vært med på å dra norsk landbruk i riktig retning, sier han.

Tor Jacob understreker at det er verdifullt for norske bønder å få McDonald’s som kunde. Spesielt når man driver med matproduksjon – som krever langsiktig arbeid.

– Jeg som bonde setter veldig pris på at McDonald’s er langsiktige og seriøse. Er det noe vi bønder synes er vanskelig, så er det kunder som kommer og går.

McDonald’s benytter sertifiseringsordninger hos råvareprodusentene der det finnes, og implementerer egne standarder der dette ikke eksisterer. Alt for å sikre kvaliteten fra jord til bord.

Tor Jacob legger til at han kjenner mange bønder som tar det som en hederserklæring å ha McDonald’s som kunde.

– Kyllingbønder jeg kjenner synes det er ekstra stas å være leverandør for McDonald’s. Fordi de som kunde har ekstra strenge krav, blir det et bevis for dem på at de er flinke bønder.