(116)

10.02.2017  |  Maten vår

Visste du at ca. 80 % av våre innkjøp kommer fra norske leverandører?

Fra maten produseres til den serveres i en av våre restauranter, er det mange ledd som har stått på og jobbet for å sikre at alt leveres i henhold til beste standard. Nortura, Bama, Hennig-Olsen Is og Findus – fire av Norges største produsenter – leverer råvarer til oss.

Nortura sikrer at burgerne til våre er laget av 100 prosent norsk storfekjøtt. Findus i Tønsberg strekker seg langt for å sikre kvaliteten og smaken på MacFries. De gjør alt fra å sortere, vaske, skrelle, kutte, koke, tørke, forfritere, fryse og pakke. Bama sørger for at salaten på burgerne er frisk og sprø. På salatfabrikken blir hvert salathode nøye inspisert og vasket i drikkevann. Og helt siden den første restauranten åpnet i Norge i 1983 har familiebedriften Hennig-Olsen Is levert spesialoppskrift på McDonald’s isen – helt i tråd med våre krav.

Vi er svært opptatt av å bygge langsiktige og tette relasjoner med våre leverandører. Det gir en forutsigbarhet slik at vi kan investere i opplæring, produksjonsutstyr og teknikker. Les mer om samarbeidet vårt i rapporten «Maten vår».

Bærekraftige burgere

Storfekjøtt er en stor kilde til klimautslipp. Samtidig er den en viktig ingrediens i hovedproduktet til McDonald’s, nemlig hamburgere. I samarbeid med bøndene jobber vi med å sikre en bærekraftig matproduksjon og overføre kunnskap til egne leverandører.

Vi ønsker ikke bare å bli best i klassen på bærekraft, men selskapet vil også å være med på å endre en hel næring i en positiv retning. Leverandøren og distributørene til McDonald’s må følge høye krav for god opptreden. På den felles reisen mot å drive godt er det fem fokusområder: Råvarene, klimaet, det ferdige produktet, lokalsamfunnet rundt hver restaurant, samt de ansatte i verdikjeden.