(664)

14.05.2019  |  Maten vår

Slik jobber vi for bedre dyrevelferd i Norge

Gjennom vårt mangeårige samarbeid med norske bønder og Nortura, har vi etablert et kvalitetssystem som sikrer at dyrenes levekår er gode. Dyrevelferd har høyeste prioritet i McDonald’s.

Nortura har levert storfekjøttet til hamburgerne på menyen vår helt siden vi startet opp i Norge for 36 år siden. Det betyr at alle burgerne som serveres på McDonald’s er laget av 100 prosent norsk storfekjøtt, levert av rundt 8000 bønder fra hele landet.

– McDonald’s har vært, og er, en pådriver for å videreutvikle standarder og heve norsk husdyrproduksjon med tanke på bærekraft. De var først ute med skjerpede krav til dyretetthet og andre dyrevelferdstiltak i kyllingoppdrett, sier Hans Torn Wittusen, konsernsjef i Nortura.
Konsernsjefen sier hurtigmatkjedens strenge krav til kvalitet gjør Nortura til en bedre leverandør:

– McDonald’s interesse for dyrevelferd skjerper oss som leverandør og understreker viktigheten av dette feltet for vår virksomhet fra primærproduksjon til ferdig produkt. For kjøttprodusentene har det vært viktig å oppleve at McDonald’s er engasjerte og opptatt av husdyrproduksjonen og kvalitets-kravene stilt gjennom Kvalitetssystemet for landbruket (KSL), sier Wittusen.

Visste du at å innføre papirsugerør i alle våre restauranter tilsvarer et kutt på 20 millioner plastsugerør?

Full kontroll fra bonde til restaurant
For å sikre matsikkerhet og kvalitet, og ikke minst få de beste produktene, mener vi at produktene må følges fra start til slutt. Blant annet har vi kontroll på hvilke dyr som går inn i produksjonen vår, slik at vi har full sporbarhet tilbake til bonden og gården.

Når varene kommer inn til Nortura blir kvaliteten testet nøye. Deretter blir kjøttet kvernet og stanset ut, før det kontrolleres enda en gang for å sjekke temperatur, vekt og fett. Når burgerne er godkjent, fryses de ned og sendes ut til restaurantene.

– Vi benytter bare hele stykningsdeler og produktet tilsettes kun salt og pepper etter steking. Vi tilsetter ikke ekstra fett. Gjennom kontroll på temperatur sikrer vi at produktene våre blir smaksrike og saftige, sier Hilde Øverby, leder for kvalitet og CSR i McDonald’s.

Norske bønder har McDonald’s som kvalitetsstempel.

Bærekraftige burgere lokalt – og globalt
Fordi vi er en av verdens største innkjøpere av storfekjøtt, er vi forpliktet til å flytte produksjonen i en mer bærekraftig retning. Arbeidet vårt for en bærekraftig storfeproduksjon støtter FNs 17 bærekraftsmål.

I 2011 var McDonald’s med og startet Global Roundtable for Sustainable Beef (GRSB), som jobber med storfeprodusenter for å finne, dele og spre industriens mest bærekraftige løsninger. I Norge har vi gitt vår støtte til «Klimasmart landbruk»-prosjektet, som utvikler verktøy som beregner klimaavtrykk og registrerer klimakutt.

Vi jobber kontinuerlig med våre leverandører, partnere, medarbeidere og gjester for å finne løsninger som gjør oss bærekraftige i alle ledd. Det gjør vi fordi vi er overbevist om at velsmakende mat også kan være bærekraftig. Slik skaper vi noe å se frem til.

Nysgjerrig på andre grønne tiltak vi jobber med? Les mer her.