(67)

06.07.2018  |  Folkene våre

Tempo, rytme og lagånd: Dette kreves for å jobbe i Drive Thru på McDonald’s

Noen stillinger i McDonald’s krever at du holder hodet ekstra kaldt – og kan gjøre mange ting på én gang. Slik er det å jobbe i Drive Thru-luken i McDonald’s.

– Den aller viktigste egenskapen man må ha hvis man jobber på Drive Thru i McDonald’s, er et indre ønske om å yte god service overfor hver eneste gjest og sørge for at de får en god opplevelse hver eneste gang!

Det forteller Sharko Nejad. Han jobber som Operation Manager for alle McDonald’s egeneide restauranter, og har det daglige ansvaret for driften i disse.

Det innebærer blant annet å støtte, veilede og trene restaurantsjefer og medarbeidere i restaurantene.

I sine år i McDonald’s har Sharko hjulpet hundrevis av ansatte inn i Drive Thru-luken. Tre nøkkelord for denne McDonald’s-posten er tempo, rytme og lagånd. Det kan gjerne ta litt tid for nye ansatte å finne den rette balansen, men når disse er på plass så blir denne jobben fort vanedannende, sier Sharko.

– Vi jobber hardt for å bygge solide Drive Thru-team som jobber effektivt og godt sammen. Da kan alle gjester som kommer kjørende gjennom restauranten vite at bestillingen går som smurt – og kan ta med seg akkurat den maten de ønsket seg videre på reisen.

 Her er 7 ting en som jobber i Drive Thru må trives med:

  1. Å dobbeltsjekke bestillinger. Du er detaljert og nøyaktig, så ikke gjesten kjører av gårde uten å ha fått alt hun eller han har bestilt.
  2. Stress. Du takler at det er et høyt arbeidstempo – og synes det er gøy at det skjer mye.
  3. Multitasking. Du er glad i å gjøre flere ting på én gang.
  4. Å huske bestillinger. Fordi du ikke kan se gjesten i øynene når du tar imot bestillinger, må ørene være ekstra på stilk.
  5. Å samarbeide. Hele prosessen fra den kjørende gjesten bestiller, til maten skal være klar krever lagånd. Du og resten av dine medarbeidere må samarbeide fra start til slutt.
  6. Å lytte. Du er flink til å lytte – og ikke prate i munnen på gjesten over speakerboksen.
  7. Å komme inn i den riktige flyten. Du er rask og effektiv, men kan også skifte tempo hvis nødvendig uten at det går utover servicen. Det er viktig at man tar seg tid til å hjelpe gjestene hvis det skulle være noe de lurer på.
  8. Å være serviceinnstilt. Du har et indre ønske om å yte best mulig service overfor hver eneste gjest.